De grootste fan van het vliegveld

Als er straks één man de eerste steen zou mogen metselen voor de nieuwe hal van Lelystad Airport, is dat Jop Fackeldey, wethouder van de gemeente Lelystad. Bewindslieden, vliegvelddirecteuren en topambtenaren kwamen en gingen, maar Fackeldey (PvdA) bleef.

Al elf jaar is hij de vurigste pleitbezorger van het vliegveld dat Lelystad meer thermiek zal geven. Dé mr. Lelystad Airport. ,,Die term had ik nog niet gehoord”, zegt hij bescheiden in zijn werkkamer. Met een bouwhelm op de kast en een poster aan de muur. ,,Onze huismus!” staat erop, met een zeearend erboven, want Lelystad ‘geeft lucht’.  ,,En ach, er zijn straks vast belangrijker mensen te vinden.’’

Is de luchthaven een godsgeschenk voor een wethouder economische zaken? ,,Nou, er is hard aan gewerkt door iédereen”, zeg hij bestraffend. Maar natuurlijk maakt een luchthaven het verschil. Bijna lyrisch somt hij de voordelen op: het is een economische motor voor de stad, de werkgelegenheid groeit eerst met honderden en daarna met duizenden banen.

De trein naar Amsterdam/Schiphol rijdt straks om de tien minuten, de A6 wordt verbreed – goeddeels voor rekening van provincie en rijk, op zich al fraai. Modegigant Inditex bouwt een distributiecentrum van 100 miljoen euro naast het hek. De dagelijkse inspectie van de vliegtuigen komt straks naar Lelystad. En wie weet ook het grotere onderhoud, want op Schiphol-Oost zitten ze krap in het jasje. ,,The sky is the limit”, staat in een themakrant over Lelystad Airport (LA, niet te verwarren met die in Los Angeles die LAX heet).

Minderwaardigheidscomplex

Doet het eindelijk iets met het minderwaardigheidscomplex in Lelystad? De stad werd ooit ontworpen op 100.000 inwoners, maar zoveel zijn er nooit gekomen. In elk geval wil Lelystad de 80.000 halen, maar de meter staat nog maar op 77.000. Fokke & Sukke staken de draak met de oplopende discussie over Luchthaven Lelystad. ‘Straks wil er niemand meer in Lelystad wonen’. De wethouder kan er oprecht om lachen. ,,Juist omdat ik me daar niet druk om maak. We groeien met bijna vijfhonderd nieuwe huizen per jaar. Echt, een minderwaardigheidscomplex hebben we niet.’’

Ook Fackeldey zag de laatste weken bij de informatieavonden van het ministerie de kolkend boze zaaltjes van binnen. Hij kent de sentimenten; ‘voor de welvaart van Flevoland zitten wij in Overijssel en Gelderland voorgoed in de herrie – dankjewel Lelystad!’ Al een paar keer klopten cijfers en beweringen van de overheid niet, dat voedt argwaan bij de burger.

De populaire oud-minister Winsemius bedacht er de term ‘Schiphollen’ voor: ,,De overheid maakt steeds opnieuw afspraken met burgers waarvan ze tevoren weet dat ze ze gaat breken. Waarna de burger teleurgesteld afhaakt”.

Ik ben slecht in wakker liggen. Maar de manier waarop de overheid communiceert, baart zorgen: klungelig! Jop Fackeldey

Vertrouwen

Ligt hij daar als portefeuillehouder elke nacht wakker van? Nee,  zegt Fackeldey. ,,Ik ben slecht in wakker liggen. Maar de manier waarop de overheid communiceert, baart zorgen: klungelig! Dus alsjeblieft ministerie, vertel vanaf nu de goede verhalen, probeer het vertrouwen terug te winnen.’’

Hijzelf werd ook tot het kookpunt gedreven door zwabberkoersen in het dossier. ,,In 2009 was al duidelijk dat de luchthaven er kwam en dat er een herinrichting van het luchtruim voor nodig was. Gaat best lukken, zei de Luchtverkeersleiding Nederland, we tekenen de groei naar de eerste 10.000 vluchten alvast in. Een nieuwe directeur trad aan en zei: dat kunnen we helemaal niet aan, het wordt niet eerder dan 2023. Daar ben ik boos over geworden, ja. Als ze op tijd klaar waren geweest, was er een boel van de huidige onrust vermeden.’’

De missers krijgen veel aandacht in de media, de rekenfouten in de milieueffecten bijvoorbeeld. ,,Op Slechts één plek verschuift de geluidsbelasting daardoor met 100 meter. Een extra handjevol boerderijen ligt straks ook in de geluidszone. Laten we nou niet overdrijven. Doorgaans valt het best uit te leggen, in een wat kleinere setting. Dan vertel ik dat de overlast met 10.000 vliegtuigen per jaar tot 2023 neerkomt op één vliegtuig per dag.’’  

Verplaatsen

En wat zegt hij tegen mensen die erop wijzen dat Nederland al 3,5 keer een aarde nodig heeft voor de eigen economie en roepen: stop met de groei? ,,Die leg ik uit dat we niet groeien, dat we alleen capaciteit van Schiphol naar Lelystad verplaatsen.”

Hij glimlacht: ,,Tegenstanders van de gehele ontwikkeling vraag ik trouwens altijd even: vliegt u zelf nooit?” Meestal blijft het dan stil.   

Kom,we gaan op reis! Klik verder.