Gaat u mee? Op reis via Lelystad Aiport

Uitgebreid taxfree shoppen is er niet bij op Lelystad Airport. Overzichtelijk is het wel en na aankomst zit je snel in het vliegtuig naar een warme bestemming. Een voorproefje van een vliegreis zoals die mogelijk is vanaf april 2019.  

Waar gaan we naartoe?

Daar begint het mee natuurlijk. Maar op deze vraag moeten we het antwoord nog even schuldig blijven. Pas over een jaartje, oktober 2018, moet duidelijk zijn wélke maatschappijen wáár naartoe vliegen vanaf Lelystad. Een indicatie kunnen we wel geven.

Denk vooral aan vakantiebestemmingen rond de Middellandse Zee. Een weekje Griekenland, Italië of Portugal bijvoorbeeld – pin ons nergens op vast. Een zakenreis naar Londen of Parijs zit er waarschijnlijk niet in, zegt vliegvelddirecteur Hanne Buis. Dit soort vluchten geldt als ‘mainport-gebonden’ en vindt plaats vanaf Schiphol.

Hoe komen we er?

Nemen we de auto dan komen we via de A6 of, uit oostelijke richting, Biddinghuizen of Harderwijk. Filevrije wegen over het algemeen. Het vliegveld ligt aan de Larserweg, nog deze maand wordt een speciale afslag voor Lelystad Airport geopend. In de loop van 2019 komt er een afslag vanaf de A6 bij.

Kiezen we voor het openbaar vervoer dan pakken we straks de airportbus vanaf station Lelystad. Die brengt ons in 12 tot 15 minuten naar de terminal. Gevoelsmatig is het best een eindje rijden van station naar vliegveld, maar in Groningen, Eindhoven, Rotterdam doe je er langer over, zegt Buis. Sterker nog Lelystad Airport wordt de beste bereikbare luchthaven van Nederland. Tja, het rijdt lekker door in de polder. Op termijn komt er een speciale busbaan tussen stad en vliegveld waar elektrische bussen over zullen rijden.

Dan zijn we bij de terminal. En dan?  

Als we de bus uitstappen, zijn we in een paar passen binnen. De auto kunnen we parkeren onder een dak van zonnepanelen. Power parking heet dit. De opgewekte energie wordt gebruikt voor het laden van elektrische auto’s en het laten branden van de parkeer- en openbare verlichting. Een proef die bij succes wordt uitgebreid naar Schiphol. Het parkeertarief is trouwens nog niet bekend, maar Buis zegt toe dat het schappelijk zal zijn.

Wat zien we in de terminal?

De architect belooft een gebouw van ‘spectaculaire eenvoud’. Verwacht geen poespas, wel veel glas. ,,Compact, no-nonsense, overzichtelijk. Je kunt je niet snel vergissen’’, zegt Buis. ,,In de terminal zie je je vliegtuig al staan of de gate waar je moet boarden.’’ Selfservice is het motto op Lelystad Airport. In de woorden van Buis: ,,De reiziger is grotendeels in control en daardoor meer ontspannen.’’

Inchecken kan thuis, online dus, of aan de balie. Bij de ‘selfservicezuil’ kunnen we bagagelabels printen. En voor het afgeven van de koffers zijn zelfrijdende wagentjes beschikbaar – een primeur. Kwestie van de koffer op het wagentje laden en hup, daar gaat ‘ie al. Naar de security. Scheelt ruimte, lange transportbanden zijn niet nodig. En het geeft het vliegveld de flexibiliteit die nodig is. Immers, de terminal wordt uitgebreid als het aantal vluchten groeit. En de zelfrijdende wagentjes zijn voor elke fase geschikt.

Wat doen we tijdens het wachten?

Tussen parkeren en boarden zit ongeveer een uur – uitzonderingen daargelaten. Dat gaat behoorlijk snel dus. Uitgebreid taxfree shoppen is er niet bij in Lelystad. Op de eerste verdieping van de terminal kunnen we een kop koffie en een broodje bestellen.

En zijn we tandenborstel of leesvoer vergeten? Er is een winkel voor dit soort laatste benodigdheden. Hoe meer vluchten, hoe meer shops trouwens. Maar op de schaal van Schiphol blijft het zeer bescheiden. We kunnen beneden wachten, met zicht op ons toestel, of boven in de ‘lounge’. Daar is ook een dakterras.

En dan gaan we!

Yep. Na een uur zonder glamour maar met veel gemak laten we Lelystad achter ons en vliegen naar onze vakantieadres. En daar gaat het uiteindelijk allemaal om.

Goede reis!